Senin, 09 November 2015

Amalan Veganism

Amalan Veganism

Vegetarianisme adalah amalan tidak makan daging dari haiwan. Ia adalah amalan yang sangat lama yang boleh dikenal pasti dengan beberapa agama-agama yang tertua di dunia. Kerana sifat keagamaannya masih ramai orang di seluruh dunia yang pengamal vegetarianisme. Ada juga yang dikenali sebagai variasi itu yang berasal dari Barat dengan peningkatan sebagai satu bentuk diet yang sihat. Sebahagian daripada perubahan ini termasuk diet yang memasukkan telur, atau daging mungkin juga ikan sementara mengeluarkan sebarang bentuk daging yang berasal dari haiwan. Ada yang mendakwa bahawa bentuk-bentuk diet tidak boleh dianggap sebagai bentuk vegetarianisme. Walau bagaimanapun terdapat satu lagi jenis diet yang tidak termasuk daging haiwan yang berbeza dari vegetarianisme, ia dipanggil veganism.

Veganism adalah menahan diri dari amalan makan apa-apa yang datang dari haiwan. Ini termasuk juga bahan-bahan yang telah diambil walaupun tanpa mencederakan haiwan, seperti susu. Sementara yang baik banyak vegetarian begitu kerana kepercayaan agama, vegan begitu kerana prinsip etika. Kebanyakan mereka percaya kepada hak-hak haiwan dan melihat amalan menggunakan haiwan untuk makanan sebagai salah satu amalan yang paling hina manusia. Pada masa yang sama mereka juga percaya bahawa menahan diri dari apa-apa yang telah dibawa keluar dari haiwan adalah bentuk yang betul diet untuk manusia.

Dapatkan maklumat lanjut mengenai veganism dan hidangan untuk vegan sebagai gaya hidup alternatif yang boleh anda ikuti. Ia adalah jalan yang sihat dan soleh. Jangan diperdaya oleh orang yang mendakwa bahawa mereka yang tidak makan daging yang hilang pada beberapa nutrien yang lebih penting yang diperlukan oleh badan. Semua yang kita perlukan boleh dibekalkan oleh tumbuh-tumbuhan. Kaji veganism dan menemui cara alternatif untuk hidup.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar