Senin, 09 November 2015

Buah Pinggang Rawatan Stone Adakah Mahal - Elakkan Mereka, atau Rawat Mereka Sendiri

Buah Pinggang Rawatan Stone Adakah Mahal - Elakkan Mereka, atau Rawat Mereka Sendiri

Selalunya, batu karang tidak mempunyai gejala sama sekali, tetapi ia benar-benar bergantung kepada saiznya. Jika batu adalah besar, maka lama kelamaan ia akan mula menimbulkan masalah, dengan menyekat saluran kencing dan menyebabkan kesakitan dan komplikasi selanjutnya. Berikut adalah tanda-tanda klasik batu karang

Tanda pertama ini adalah rasa sakit, darah dalam air kencing, dan mungkin loya dan muntah-muntah biasa. Kesakitan boleh terletak di kawasan buah pinggang di belakang yang lebih rendah atau di bahagian abdomen. Selalunya anda akan merasa seperti anda perlu membuang air kecil dan ketika anda cuba untuk lulus air, ia menyakitkan dan sedikit atau apa-apa yang keluar.

Mereka adalah pengumpulan mineral dan kalsium, dan kerana mereka sangat sering bergerigi, kerana langkah itu di sepanjang saluran kencing mereka boleh menyebabkan kerosakan, meninggalkan saluran terbuka kepada jangkitan, yang dikenali sebagai UTI (jangkitan saluran kencing). Jangkitan saluran kencing boleh menyebabkan loya, muntah-muntah, menggigil dan demam, jadi ia sesuatu yang perlu dilihat.

IVP, pyelogram songsang atau CT scan boleh digunakan untuk mengesan batu. Satu ujian biasanya melibatkan suntikan pewarna ke dalam tiub yang datang dari buah pinggang ke dalam ureter.

Analisis air kencing adalah satu cara yang berkesan untuk mencari batu-batu dalam buah pinggang, dan melibatkan menguji tahap Ph air kencing. Jika keputusan tidak dapat disimpulkan, maka satu radiograf perut akan dilakukan yang akan menunjukkan dengan tepat di mana batu itu terletak.

Hari ini teknologi yang paling biasa digunakan digunakan untuk mengesan batu karang dalam wanita hamil adalah ultrasound dan sedang digunakan lebih kerap daripada X-ray, kerana kesan sampingan radiasi dos rendah yang dihasilkan oleh sinar-X. Ultrabunyi menggunakan gelombang bunyi frekuensi tinggi untuk mengesan masalah ini. Namun batu yang sangat kecil tidak boleh menjadi jelas dengan menggunakan kaedah ultrasound.

Apabila anda menjelaskan gejala-gejala anda dengan doktor, dia lebih berkemungkinan akan tahu apa masalah sebenar dengan segera dan memberi rawatan batu buah pinggang yang sesuai dari sana. Langkah pertama adalah untuk melihat pakar yang dipanggil pakar urologi.

Batu karang boleh menjadi masalah keturunan dan lebih cenderung untuk didapati di kalangan lelaki berbanding wanita. Kencing lelaki adalah jauh lebih rumit daripada wanita, dan batu itu telah melakukan perjalanan seorang ayah banyak yang diusir, memberikan lebih peluang untuk merosakkan dalam perjalanan keluar. Oleh itu jangkitan juga akan menjadi lebih biasa di kalangan lelaki yang mengalami masalah ini.

Jika anda terus mendapatkan batu karang, ia mungkin idea yang baik untuk melihat tabiat makan anda dan pengambilan terutamanya cecair. Soda minum kerap telah didapati menyebabkan masalah dan juga ubat-ubatan tertentu cenderung untuk membuat masalah menjadi lebih teruk, jadi berbincang dengan doktor anda mengenai ubat-ubatan yang anda ambil, jika, selepas menukar tabiat makan anda benar-benar, yang tidak membuat perbezaan.

Minum air lebih daripada yang lain hanya boleh menjadi penyelesaian yang paling mudah untuk mengubati masalah anda. Terdapat beberapa ubat-ubatan buah pinggang batu yang bekerja dengan berkesan, pembedahan batu karang boleh menjadi terlampau mahal. Dengan mengikuti beberapa tips berguna, anda mungkin boleh untuk memecahkan dan membuang batu karang tanpa perlu mengambil jalan keluar dengan bantuan perubatan, dan bil-bil perubatan besar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar