Senin, 09 November 2015

Menggunakan Gong untuk Terapi Bunyi

Menggunakan Gong untuk Terapi Bunyi

Terdapat banyak instrumen untuk terapi bunyi tetapi salah satu alat yang terbaik dan sering diabaikan ialah gong. Kaya dengan sejarah, gong digunakan untuk upacara, initiations, perayaan dan untuk penyembuhan.

Sarjana seperti Don Contreaux menunjukkan bahawa instrumen purba ini membantu untuk membuang kemarahan dan perasaan negatif dengan memupuk perasaan belas kasihan, terutamanya ke arah diri sendiri. Ketegangan dicipta dalam badan dengan kemarahan dilepaskan dan seperti yang anda tahu, hasilnya adalah kesihatan yang lebih baik.

Tidak ada cara yang salah untuk bermain gong kejadiannya membolehkan anda bermain sebagai banyak instrumen yang berbeza. Bermain di pinggir gong akan mewujudkan bunyi yang berbeza daripada bermain di bahagian tengah. Anda juga boleh membuat kesan yang unik dengan menggunakan pelbagai jenis mallets.

Gong datang dalam saiz yang berbeza. Orang-orang yang lebih besar mempunyai lebih mendalam atau lebih rendah nada. Paiste membuat beberapa jenis gong, yang paling popular ialah Simfoni dan Planet. Perbezaan utama adalah bahawa Planet Gong adalah lebih tepat ditala (dengan planet) manakala Simfoni Gong mempunyai nada kuat.

Gong Yoga

"Gong tersebut ambang suci. Ia adalah portal yang menghubungkan terhingga dan pengalaman yang tidak terhingga sendiri itu. Oleh itu, gong adalah alat yang paling luhur Yogi. Ia adalah kawah di mana anda boleh membuat campuran alkimia daripada kualiti yang boleh dibuka dan membangunkan sendiri Inner. " - Gurucharan Singh Khalsa

Ramai pengajar yoga akan menggunakan gong dengan amalan yoga untuk asana, pranayama, mantra dan meditasi untuk bekerja dengan tenaga kundalini. Beberapa tahun yang lalu Mehtab Benton menerbitkan bukunya, Gong Yoga: Penyembuhan dan Pencerahan Melalui Bunyi di mana beliau menceritakan bagaimana gong digunakan secara berkesan dalam Kundalini Yoga dan Nada Yoga.

Gong adalah alat yang hebat untuk penyembuhan bunyi. Bertentangan dengan apa yang ada yang percaya, ia tidak mengambil banyak ruang. Kecil berdiri tingkat jejak yang ada sebagaimana yang gong berdiri yang memegang 2 gong, satu daripada yang lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar