Senin, 09 November 2015

Menyedari Gejala Sembelit Jadi Anda Boleh Dapatkan Rawatan Pantas

Menyedari Gejala Sembelit Jadi Anda Boleh Dapatkan Rawatan Pantas

Adakah anda tahu apa gejala sembelit adalah? Anda mungkin fikir yang anda lakukan, tetapi terdapat tanda-tanda sembelit banyak yang mungkin akan mengejutkan anda. Ia adalah penting untuk membiasakan diri dengan apa sembelit kelihatan dan berasa seperti, supaya anda boleh mendapatkan bantuan dan mengelakkan masalah yang lebih serius yang boleh menyebabkan kronik, sembelit tidak dirawat.

Jadi, apakah perkara-perkara yang anda perlu cari? Untuk menentukan sama ada anda mengalami sembelit, tanya diri anda soalan-soalan ini:

Adakah saya membuang air besar setiap hari?
Adakah saya sering berasa kembung dan tidak selesa di bahagian perut saya?
Adakah saya sering perlu ketegangan untuk membuang air besar?
Adakah pergerakan usus saya mengambil masa lebih lama dari lima minit?
Adakah najis saya tenggelam atau terapung?
Adakah najis saya keras? Sempit dan nipis? Adakah mereka terdiri daripada banyak kepingan kecil?
Adakah saya mengalami bau badan yang kuat dan / atau nafas berbau?
Sekarang anda telah mendapat jawapan kepada soalan-soalan ini, kita kaji apa jawapan-jawapan tersebut menunjukkan tentang kesihatan pencernaan anda.

Buang air besar setiap hari

Orang dewasa sihat perlu membuang air besar kira-kira setiap 24 jam atau lebih. Ini hanyalah peraturan umum dan anda mungkin mempunyai satu lagi sedikit atau sedikit kurang kerap daripada ini, seperti setiap 18 atau setiap 27 jam atau lebih, tetapi umumnya anda perlu mengganggu usus anda setiap hari. Buang air besar kurang kerap boleh menjadi petunjuk sembelit.

Ketidakselesaan perut

Salah satu hasil sampingan yang paling tidak menyenangkan sembelit adalah kembung. Apabila kolon terlalu penuh, perut akan menjadi buncit dan sering tender atau menyakitkan. Kembung boleh membuat kita berasa lembap, malas dan tidak selesa dalam pakaian kami. Lebih penting lagi, walau bagaimanapun, ia adalah salah satu daripada gejala sembelit yang harus bendera merah. Apabila anda mula mengalami kembung, memeriksa apabila anda mempunyai air besar terakhir anda dan menentukan sama ada anda boleh sembelit.

Apa najis yang sihat kelihatan seperti

Ia mungkin kelihatan ganjil untuk mengkaji apa najis anda kelihatan seperti, tetapi rupa najis anda boleh menjadi cara yang baik untuk menentukan sama ada anda mempunyai sembelit. Sebaik-baiknya, najis harus lembut tetapi tidak longgar, dan harus keluar dalam satu bahagian yang berterusan yang tidak tenggelam ke bahagian bawah tandas. Anda tidak perlu mempunyai ketegangan untuk mengosongkan usus anda; najis anda perlu dibebaskan dengan mudah - dalam tidak lebih daripada 4 atau 5 minit. Najis yang tidak sepadan dengan penerangan ini boleh mewakili gejala sembelit. Kemungkinan besar, jika najis anda keras, sukar untuk lulus, dan dalam kepingan kecil, diet anda tidak cukup kaya dengan serat.

Nafas dan badan bau

Ini adalah antara yang paling menghairankan gejala sembelit, orang-orang yang kebanyakan orang tidak akan dipertimbangkan. Walau bagaimanapun, jika anda dapati bau badan anda dan / atau nafas anda lebih kuat dan lebih menyenangkan daripada biasa, anda mungkin sembelit. Apabila kita tidak boleh membatalkan usus kita dengan berkesan, kolon mengisi dengan racun dari najis, yang keluar melalui liang tubuh dan dalam bentuk bau mulut.

Apabila anda perlu bimbang

Kebanyakan orang mengalami sembelit dari semasa ke semasa, dan biasanya ia boleh dengan mudah diselesaikan melalui perubahan dalam diet dan aktiviti. Kadang-kadang, walaupun, sembelit merupakan satu petunjuk sesuatu yang lebih serius. Dapatkan nasihat doktor anda jika:

Anda mengalami sembelit yang tahan lebih lama daripada dua atau tiga minggu
Jika anda mempunyai darah dalam najis anda
Jika anda ganti antara sembelit dan cirit-birit
Sekarang bahawa anda memahami apa gejala sembelit adalah seperti, anda boleh membuat beberapa perubahan gaya hidup untuk mengelakkan daripada mendapat sembelit. Tetapi, yang paling penting, anda kini apa yang perlu mencari untuk mendapatkan ubat sembelit yang betul dengan cepat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar