Senin, 09 November 2015

Program Kesihatan Vs Perubatan Tradisional

Program Kesihatan Vs Perubatan Tradisional

Program kesihatan memberi tumpuan kepada kebolehan penyembuhan semulajadi badan sendiri terbina dalam, dan bukannya merawat simptom dengan menambah sesuatu dari luar, seperti ubat-ubatan, pembedahan atau prosedur. Program kesejahteraan mengeluarkan apa-apa yang mungkin mengganggu fungsi semula jadi badan, tidak seperti pendekatan perubatan tradisional untuk merawat gejala dan menetapkan ubat untuk mengubati.

Sebagai contoh, pendekatan yang sama untuk merawat tekanan darah tinggi adalah untuk menetapkan ubat menurunkan tekanan darah, yang mempunyai kesan-kesan sampingan dan boleh selanjutnya merumitkan prosedur penyembuhan dan memperkenalkan potensi masalah baru. Perubatan tradisional cenderung untuk mengabaikan penyebab sebenar dan hanya merawat gejala.

Dari sudut pandangan program-program kesihatan sebab bagi isu-isu kesihatan diperiksa, sama ada pemakanan, kawalan sistem saraf rosak atau akibat tekanan. Pendekatan ini berpusat pada penyembuhan semulajadi dan mengurangkan rawatan yang lebih invasif, kecuali jika benar-benar perlu.

Premis pusat program kesihatan ialah apabila badan berfungsi secara normal kecenderungan adalah untuk itu untuk pulih dengan sendirinya, tanpa mengira keadaan. Hasilnya adalah bahawa apabila badan tidak penyembuhan sendiri terdapat peluang yang sebenar untuk daya hidup bertambah baik, kesihatan bertenaga dan sikap yang baru terhadap kehidupan.

Program kesihatan berpotensi memberikan peningkatan bukan sahaja dari segi fizikal, tetapi juga mental dan emosi juga. Walaupun sesetengah orang mungkin terus berurusan dengan gangguan psikologi, potensi untuk suasana mental dan emosi peningkatan kesejahteraan. Ini kemudiannya meningkatkan kemungkinan meningkatkan semua tetapi situasi yang paling serius.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar